ByggesaksgebyrenePrisene for byggesak er vedtatt av kommunestyret i desember hvert år. Prisene for byggesak kalles også gebyrregulativet.ByggesaksgebyreneFullstendig liste over byggesaksgebyr (PDF, 112 kB) Alminnelige bestemmelser/opplysningerHjemmelsgrunnlagGebyrregulativ er en lokal forskrift etter forvaltningsloven kapittel 7 vedtatt av Åmli kommunestyre med hjemmel i lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven § 33-1.Gebyrregulativet trer i kraft fra 1. januar hvert år, og gjelder for alle søknader som kommunen mottar etter denne datoen.BetalingDen som får utført tjenester etter dette regulativ skal betale gebyr etter satser og retningslinjer som fremgår av regulativet. Gebyrkravet rettes mot tiltakshaver. Faktura utsendes når vedtak fattes. Gebyr skal være betalt innen 30 dager regnet fra fakturadato. Ved for sen betaling kreves purregebyr på 10 % av inkassosatsen. Må det purres flere ganger, kreves det i tillegg til purregebyr, morarente (forsinkelsesrente) i samsvar med lov om renter. Dersom det er betalt for mye gebyr tilbakebetales dette. Det utbetales rente 3 % for tidsrommet fra kommunens vedtaksdato til det tidspunkt gebyret tilbakebetales. Dersom en søknad avslås betales 50 % av fullt gebyr. Det beregnes ikke merverdiavgift jf. lov om merverdiavgift § 3-9, 1.ledd.AnnetKommunestyret kan vedta endringer i satsene/justeringer i regulativet ved den årlige budsjettbehandlingen eller ved budsjettendringer. 10 % av gebyrinntektene avsettes til tilsyn. I saker der kommunen rekvirerer sakkyndig bistand for gjennomføring av tilsyn kan kommunen kreve dekning av faktiske utgifter. Utgiftene belastes tiltakshaver.