Når det er tvil om et barn har tilfredsstillende utbytte, skal skolen alltid gjennomføre undersøkelser og iverksette tiltak for å se om de kan tilrettelegge godt nok for barnet innenfor den ordinære opplæringen. Tiltakene evalueres og justeres i samarbeid med foresatte og elev. PPT har jevnlig samarbeid med skolene og kan bistå skolen også i denne fasen. Målet er å gi flest mulig elever den støtten de trenger i den ordinære tilpassede opplæringen. Dersom eleven fortsatt ikke har tilstrekkelig utbytte av opplæringen må skolen vurdere om eleven bør henvises PPT for sakkyndig vurdering av behov for individuelt tilrettelagt opplæring.
Retten til individuelt tilrettelagt opplæring i grunnskolen er regulert i opplæringslovens §11-6. Elever har rett til individuelt tilrettelagt opplæring dersom de trenger det for å få tilfredsstillende utbytte av opplæringa. Opplæringsloven definerer ikke hvilke særskilte behov som kvalifiserer til individuelt tilrettelagt opplæring. Før det fattes vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring skal det foreligge en sakkyndig vurdering utarbeidet av PPT. PPT er sakkyndig instans, og vurderer behovet i hvert enkelt tilfelle. Skolen skal ha samtykke fra foresatte og elever over 15 år før henvisning. Elever under 15 år skal gjøres kjent med henvisning til PPT.
Alle saker som vurderes henvist PPT for sakkyndig vurdering, skal ha vært drøftet med PPT i forkant. Alle henvisninger blir vurdert av PPT-leder før saken evt. tas inn til behandling. For at vi skal kunne behandle henvisninger må pedagogisk rapport være tilstrekkelig fylt ut. Ufullstendige henvisninger blir returnert til skolen.